Dil İkonları
Vores Stifter
Kurucu

Vehbi Koç blev født i Ankara i 1901 og læste på Ankara Gymnasium. Han begyndte sin handelskarriere i 1917.

I 1926 overtog han sin fars firma og registrerede det ved handelskammeret i Ankara som "Koçzade Ahmet Vehbi". Mens han på den ene side beskæftiget sig med handel, virkede han også som repræsentant for udenlandske selskaber, såsom Ford og Standard Oil i Tyrkiet, og udvidede sin virksomhed. Senere gik han ind i kontraktbaseret forretning.

I 1938 tog han det første skridt mod institutionalisering og stiftede Koç Ticaret A.Ş. i Istanbul.

I 1948 overtalte han General Electric til at etablere en elpærefabrik i Tyrkiet, som han indgik i et samarbejde med, og fabrikken startede produktion i 1952. Koç betragtede velgørenhedsarbejde som et socialt ansvar og begyndte dermed at arbejde inden for det sociale felt ved at oprettet institutioner, såsom studenterkollegiet Vehbi Koç (1946), Vehbi Koç-hornhindebank ved det medicinske fakultet på Ankara Universitet (1963), Institut for Kardiologi ved det medicinske fakultet på Istanbul Universitet (1964), Den Tyrkiske Uddannelsesorganisation (1967) og studenterkollegiet METU Vehbi Koç (1968).

Koç tog afgørende skridt ind i industrien i 1950'erne og investerede i lokal industri, som kunne erstatte førhen importerede varer. Han virkeliggjorde lokalfremstillingen af mange varer, såsom biler, hvidevarer, radiatorer, elektroniske apparater, tekstiler, tændstikker osv.

I 1955 stiftede han Arçelik, Tyrkiets største private industrivirksomhed, og Türk Demir Döküm blev stiftet i 1954. Tyrkiets første automobilvirksomhed, Otosan, begyndte produktion i 1959, og Aygaz blev stiftet i 1962. Efterfølgende grundlagde han adskillige selskaber og industrivirksomheder.

Efterhånden som antallet af industrivirksomheder gradvist steg, og i den tro at private virksomheder kun kunne overleve gennem institutionalisering, stiftede Vehbi Koç i 1963 Tyrkiets første holdingselskab, Koç Holding. Dette gjorde han for at være i stand til at styre virksomhederne fra et centralt punkt og samtidig sikre dem de bedste indkøbsmuligheder. Efter etableringen af holdingselskabet fulgte den ene virksomhedsstiftelse efter den anden. Tyrkiets første lokalproducerede bil, Anadol, kom på markedet i 1966.

Vehbi Koç ledte også længe efter investeringsmuligheder i landbrugssektoren. I 1967 stiftede han TAT Tomato Paste Factory, som var en pionervirksomhed inden for udviklingen af Tyrkiets landbrugspotentiale mod import gennem kontraktbaseret landbrug.